بچه های کلاس 202 شهید بهشتی بروجرد مطالب علمی.اخبار کلاس.وهر چیز جالب
| ||
|
سلام امروز قصد داریم با لئوناردو داوینچی که یکی از عزیزان درخواست بیوگرافیشونا کرده بود, آشنا شویم .
مجسمه یادبود لئوناردو داوینچی، فلورانس لئوناردو داوینچی ( متولد۱۵ آوریل ۱۴۵۲ - وفات ۲ مه ۱۵۱۹) از دانشمندان و هنرمندان ایتالیایی دروه رنسانس است.داوینچی در رشتههای معماری، موسیقی، کالبدشناسی، اختراع، مهندسی، تندیسگری، نقاشی و هندسه شخصی برجسته بود.داوینچی را کهنالگوی «فرد رنسانسی» دانستهاند. او شخصی بود بینهایت کنجکاو و بینهایت خلاق بود. بیشتر معروفیت او نقاشیهای شام آخر و مونا لیزا است... لئوناردو داوینچی در سال ۱۴۵۲ در یک روستای توسکانی زاده شد. او را به شاگردی به آتلیهای در فلورانس فرستادند تا نزد آندرئا دل وروکیو(۱۴۳۵-۱۴۸۸) که نقاش و پیکرتراش بود، آموزش ببیند. وروکیو شهرت عظیمی داشت، یعنی آنچنان شهرتی که شهر ونیز ساخت بنای یادبود بارتولومئو کولئونی را به او واگذاشت. کولئونی سرداری بود که بیش از دلاوریهای نظامی، از جهت اعمال نوعدوستانه خود حق بر گردن مردم ونیز داشت. در آتلیهای که قابلیت ساخت چنین شاهکارهایی را داشت، لئوناردوی جوان محققا میتوانست چیزهای زیادی بیاموزد. بدون شک در آنجا با رموز فنی کارهای ریخته گری و کارهای فلزی آشنا شده و آموختهاست که چگونه با مطالعه و مشاهده دقیق مدلهای برهنه و پوشیده، تابلوها و تندیسهایی را پدید آورد. او همچنین به پژوهش درباره گیاهان و جانوران مختلف پرداخت تا بتواند از آنها در تابلوهایش استفاده کند؛ فزوده بر آن، دانش گستردهای در باره نورشناسی، ژرفا نمایی و استفاده از رنگها کسب کرد. چنین آموزشی کافی بود که از هر نوجوان با استعداد دیگری هنرمندی برجسته بسازد، و در واقع شمار زیادی از نقاشان و پیکر تراشان خوب از هنر آموزان آتلیه موفق وروکیو بودند. ولی لئوناردو بسی بالاتر از یک نوجوان با استعداد بود. نابغهای بود که ذهن توانایش تا زمان باقی است آدمیان فانی را به اعجاب و ستایش وا خواهد داشت. خوشبختانه از دامنه وسیع آفرینش گری ذهن لئوناردو اطلاعاتی در دست است، زیرا شاگردان و مریدانش، دفاتر پیش طرحها و یادداشتهای او را به دقت برای ما حفظ کردهاند، دفاتری با هزاران صفحه مملو از نوشتهها و طراحیها و گزیده کتابهایی که میخوانده، و پیش نویس کتابهایی که قصد نگارششان را داشتهاست. هر چه بیشتر از این اوراق را بخوانیم کمتر دستگیرمان میشود که چگونه آدمیزادهای توانستهاست در همه آن حوزههای گوناگون پژوهشگری، به کمال برسد و در تقریبا همه آنها خدمات ارزنده و مهمی انجام داده باشد.
آثار داوینچی اغلب دارای رمز و راز خاص خود هستند که همین امر باعثشهرت بیشتر داوینچی شده است. مشهورترین اثر داوینچیمونالیزایا لبخند ژکوند است درباره این نقاشی نکات زیادی گفته شده است از جمله: *آغاز به کار داوینچی برای کشیدن این تابلو در سال ۱۵۰۳ بود و تا۱۵۰۷اتمام آن به طول انجامید . (همین یک نکته کافی است که به اهمیت این نقاشی برایداوینچی پی برده شود) *شیوه ای که لئوناردو در ترسیم چشمان مونالیزا به کار گرفته باعثمی شود تا شما از هر زاویه ای که به نقاشی نگاه کنید چشمان مونالیزا را متوجهخودتان ببینید. *لبخند خفیفی که بر لبان مونالیزا است تنها در صورتی دیده می شودکه شما به هر جایی از نقاشی غیر از لبان مونالیزا نگاه کنید و به محض خیره شدن بهلبان مونالیزا این لبخند به کلی ناپدید می شود *طرز نشستن مونالیزا (که آرنج دست چپ را بر دسته صندلی قرار داده وکف دست راست را بر مچ دست چپ )هنوز هم یکی از ژست های محبوب عکسان است *پلی که در پس زمینه پشت شانه چپ مونالیزا دیده می شود هنوز هم بهعنوان یکی از جاذبه های شهر بورونو پذیرای توریست هاست * آرواره های مونالیزا مردانه است و این حدس زده می شود کهلئوناردو چهره خودش را به تصویر کشیده است.
*در این نقاشی دستهای مونالیزا متورم است به اعتقاد برخی این امر دلیل بر آبستن بودن مونالیزا است * حلقه ای در دستان مونالیزا وجود ندارد تا نشان دهد که او متاهلاست . جای خالی مونالیزا بر روی دیوار، لوور در ۲۱ اوت سال ۱۹۱۱ تابلو مونالیزا توسط یک دزد ایتالیایی دزیده می شود و به ایتالیا آورده می شود. پس از گذشت دو سال این تابلو در زادگاه خود یعنی فلورانس دیده میشود و پس از انجام برخی فعالیتهای اداری و قانونی تابلو دوباره به لوور بازگردانده میشود.
تابلوی شام آخر شام آخر یکی از دیوارنگارههای لئوناردو داوینچی ایتالیایی است. این اثر هنری نشانگر صحنههایی از شام آخر روزهای پایانی عمر مسیح است آنطور که انجیل به آن اشاره کردهاست. این نقاشی بر پایهٔ کتاب یوحنا، باب ۱۳ آیهٔ ۲۱ است آنجا که مسیح میگوید که یکی از ۱۲ حواری اش به وی خیانت خواهد کرد. این نقاشی یکی از مشهورترین و بازارش ترین نقاشیهای جهان است، که بر خلاف بسیاری از نقاشیهایی از این دست قابل مالکیت شخصی نیست چرا که به آسانی نمیتوان آنرا جابجا کرد.این نقاشی سراسر یک دیوار تالار مستطیل شکلی را می پوشاند که سالن غذاخوری صومعه سانتا ماریا دله گراتسیه در شهر میلان بوده است.
لئوناردو داوینچی موقع کشیدن تابلو شام آخر دچار مشکل بزرگی شد: نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: مطالب علمی، تاریخی، ، [ یک شنبه 1 بهمن 1391
] [ 15:32 ] [ اشکان یعقوبی ] |
|
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ] |